بیش از 1 قرن است که از دستگاه های جوشکاری در دنیا استفاده می شود. امروزه ماشین های جوشکاری مانند هر فناوری دیگری به طور قابل توجهی نسبت به دهه های گذشته پیشرفت کرده اند. بسیاری از متخصصان جوشکاری بین دستگاه های جوشکاری رکتیفایر یا اینورتر یک انتخاب می توانند داشته باشند.پس ترجیح متخصصین این است که از دستگاهی استفاده کنند که با کار مورد نظرشان تطابق بهتری داشته باشد.

دستگاه جوش رکتیفایر چیست ؟

برای پاسخ به سوال “Rectifier چیست” باید بدانیم که دستگاه جوش رکتیفایر (rectifier) یا یک‌سوساز، نوعی دستگاه الکتریکی است که ولتاژ یا جریان متناوب (AC) را به ولتاژ یا جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند. در واقع رکتیفایر نوعی دستگاه جوش ترانسفورماتور پیشرفته است که با استفاده از منبع تغذیه‌ AC کار می‌کند و سیستم یکسوکننده جریان الکتریسته به آن‌ اضافه شده ‌است.

رکتیفایر نسبت به دستگاه جوش اینورتر، وزن و ابعاد بزرگ‌تری دارد. همچنین، راندمان آن کمتر است؛ چراکه ترانس‌های بزرگ‌تری دارد. دستگاه رکتیفایر از چند دیود تشکیل شده است که جریان را به راحتی تبدیل می‌کنند.

رکتیفایر چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه با جداسازی سیگنال‌های مزاحم به کاربران کمک می‌کند تا با تنظیم اندازه سیگنال، جلوی اختلال سیگنال را در حین انجام جوشکاری بگیرند. رکتیفایر الکترودهای مختلفی دارد که جوشکاری از طریق آن‌ها انجام می‌شود. این دستگاه جوش عملکرد مناسبی را در پروژه‌های صنعتی یا ساختمانی و برای کارکردن با قوس الکتریکی پایدار و مداوم از خود نشان می‌دهد.

طراحی رکتیفایر قدری ساده است که حتی کاربران مبتدی نیز می‌توانند با آن به راحتی کار کنند. انواع مختلف این دستگاه از سه بخش اصلی ترانسفورماتور، راکتور هسته متحرک و سلول یکسوکننده برای تغییر ولتاژ و جریان AC به DC تشکیل شده‌اند.

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

برای اینکه تفاوت بین رکتیفایر و اینورتر را بدانید باید ابتدا دستگاه اینورتر جوشکاری را بشناسید. همان طور که می دانید پایان سال ۱۹۸۰، دوره رونق صنعت کامپیوتر و نرم افزار بود. خیلی زود مهندسان متوجه شدند که می توانند دستگاه جوش بهتری را با کمک نرم افزار معرفی کنند. با توجه به کنترل بیشتر قوس و تطبیق پذیری، دستگاه های جوش اینورتر محبوب شدند.

اینورتر یک سیستم الکترونیکی ساده جهت تنظیم ولتاژ است و دستگاه جوش اینورتر، منبع تغذیه AC را به یک ولتاژ خروجی قابل استفاده کمتر تبدیل می کند. به عنوان مثال، از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت متناوب به خروجی ۲۰ ولت DC قابل تبدیل است. دستگاه های مبتنی بر اینورتر از یک سری قطعات الکترونیکی برای تبدیل نیرو استفاده می‌کنند. اینورتر با افزایش فرکانس منبع تغذیه اولیه از ۵۰ هرتز به ۲۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ هرتز کار می کند. این کار با استفاده از سوئیچ های الکترونیکی انجام می شود که به سرعت (تا ۱ میلیونیم ثانیه) برق را روشن و خاموش می کنند. با کنترل منبع تغذیه به این صورت، قبل از ورود آن به ترانسفورماتور، می توان اندازه ترانسفورماتور را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مزیت اصلی دستگاه جوش اینورتر

به دلیل وجود دستگاه های قدرت نیمه هادی درایو الکتریکی ،در دستگاه های جوش اینورتر ،این دستگاه ها قابلیت کنترل اندازه جریان را در محدوده میکرو ثانیه دارند که به طور قابل توجهی منجر به بهبود دقت ، بهبود جوش و برش دقیق در انواع روش های جوشکاری می شود.

وزن و اندازه

این اصلی ترین فرق بین رکتیفایر و اینورتر و مزیت اینورتر جوشکاری نسبت به رکتیفایر معمولی است. به عنوان مثال، یک دستگاه جوش اینورتر دارای وزنی کمتر از ۵ کیلوگرم و کوچکتر از یک چمدان است که به راحتی روی شانه جوشکار آویزان می شود و می تواند ظرفیت خروجی قابل مقایسه ای با یک ماشین مبتنی بر ترانسفورماتور ۵۰ کیلوگرمی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *