برش آهن به صورت سالم و دقیق همیشه یکی از بزرگترین چالش‌‌های انسان بوده است. به‌دلیل ساختار سخت این آلیاژ، برای برش آن علاوه‌بر تجربه به ابزار حرفه‌ای هم نیاز است. از آنجایی‌که تعداد ابزار برش ورق فلزی زیاد است، شاید انتخاب بهترین آن‌ها بسته ‌به نوع کاربری کار دشواری باشد. به همین دلیل در این نوشتار، پس از معرفی انواع روش‌ها و دستگاه‌ها برای این کار، بهترین روش برش ورق آهن را انتخاب می‌کنیم.

انواع روش‌های برش ورق آهن

به طور کلی برش ورق آهن وابسته به وسایل استفاده‌شده و میزان دمای برش به دو دسته برش سرد و برش گرم تقسیم می‌شود.

روش برش سرد برای آهن

اگر دمای فلزات که قصد برش داریم در زمان برش در دمای محیط باشد و باعث بالارفتن دمای فلز نشود، در دسته برش سرد قرار می‌گیرد. در این روش از ابزاری مانند اره، گیوتین ضربه‌ای، قیچی و… استفاده می‌شود.

مزایای برش سرد

  • حفظ خواص به جهت عدم تغییر دما
  • انعطاف برش در اشکال و اندازه های مختلف
  • سرعت بالای برشکاری
  • عدم تولید گازهای سمی

معایب برش سرد

  • هزینه بالای ابزار
  • محدودیت استفاده از ابزار برشکاری در بعضی مکان ها
  • ضایعات زیاد

روش برش گرم برای آهن

در این روش از ابزاری استفاده می‌شود که دمای فلز را در اثر برش بالا می‌برد و در اثر داغ شدن فلز، برش انجام می‌شود.

مزایای برش گرم

  • امکان استفاده در حجم زیاد
  • کاهش ضایعات
  • سرعت بالا
  • امکان مکانیزه کردن

معایب برش گرم

  • تغییر ساختار در محل برش به دلیل گرمای زیاد
  • تولید گازهای سمی و آلاینده
  • احتمال بروز سوختگی و جراحت به دلیل برخورد با جسم سوزان

انواع دستگاه برش آهن

برش آهن قدمتی بیش از صدها سال دارد. ابتدا از دستگاه برش آهن دستی برای این کار استفاده می‌شد اما به مرور و با پیشرفت تکنولوژی روش‌های زیادی برای برش آهن استفاده می‌شود.

قیچی برش ورق

قیچی برش ورق یکی از مرسوم‌ترین روش‌های برش ورق است که در دسته برش‌های سرد قرار می‌گیرد. این ابزار برای برش ورق‌های آهنی با ضخامت پایین مانند ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی استفاده می‌شود.

دستگاه برش میلگرد

دستگاه برش میلگرد نوعی قیچی مخصوص برش میلگرد است که در تمام کارگاه‌های ساختمانی یافت می‌شود. از این دستگاه در تولید خاموت و آرماتور، میلگردهای حرارتی، بستر، زیگزاگ و مش استفاده می‌شود.

فرز آهنگری

فرز یا سنگ فرز در برش و صیقلی کردن کاربرد دارد. فرزها به‌طور کلی به دو دسته فرز آهنگری و فرز سنگبری تقسیم می‌شوند. فرز آهنگری برای برش ورق، لوله، میلگرد، تیرآهن، ورق و… استفاده می‌شود. برای برش و سابیدن هر فلز صفحه‌های مختلفی وجود دارد. همچنین، برای برش ورق‌های آهنی نازک‌تر می‌توان از مینی فرز هم استفاده کرد. یکی از بهترین تولیدات این ابزار، مینی فرز رونیکس است.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با مینی فرزها

برش پلاسما

برش پلاسما یک فرآیند ساخت فلز است که از گازهای یونیزه گرم شده تا دمای بالای 200000 درجه سانتیگراد برای ذوب مواد فلزی استفاده می کند. این گاز که تحت فشار زیاد خارج می شود، مواد را ذوب می کند و مواد را از برش خارج میکند.

هوا برش

هوابرش یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌های برش گرم است که با ایجاد شعله روی قطعه کار و اکسید کردن آن، آهن را برش می‌دهد.

دستگاه CNC

دستگاه‌های CNC، دستگاه‌هایی با ابزارهای قابل حرکت توسط موتور هستند که این موتور (یا موتورها) توسط رایانه کنترل می‌شوند. این رایانه‌ها به کمک دستورهایی مرتب که G-Code یا M-Code نامیده می‌شوند، ابزارها را کنترل می‌کنند. این دستورها ممکن است به صورت دستی توسط اشخاص نوشته شده یا توسط نرم‌افزارهای CAM تولید شوند.

انتخاب بهترین روش برش ورق آهن

پس از ذکر مهم‌ترین روش‌های برش آهن، در نهایت باید بگوییم که انتخاب بهترین روش برش ورق آهن بستگی به موارد زیادی مانند هزینه برشکاری، ضخامت آهن و در دسترس بودن ابزارها دارد. اگر حجم کار پایین است و به دنبال ابزاری با سرعت بالا هستید، به سراغ دستگاه‌های برش سرد بروید. اما اگر به دنبال سری کاری هستید و حجم کارتان زیاد است، دستگاه‌های برش گرم بهترین انتخاب برای شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *